Rozproszenia w medytacji są całkiem normalne. Nie ważne jak dużo masz rozproszeń, ważne jak sobie z nimi radzisz. Różnica pomiędzy zaawansowanym joginem, a początkującym nie polega na ilości przeszkód, ale na relacji z nimi. Im Twoja praktyka jest bardziej zaawansowana, tym lepszą masz relację z przeszkodami. Gdy jesteś początkujący, chcesz odpychać przeszkody, uważasz je za wrogów. Później zaczynasz traktować je jak gości, a na końcu schodzisz im z drogi, bo widzisz, że największą przeszkodą w medytacji jest “ja, który próbuje medytować”. 

 

Medytacja może być zaskakująca, bo dzięki niej zrozumiesz, że problem nie są myśli, lęk, czy depresja, ale jak reagujemy na to. Zrozumiesz, że przyczyną cierpienia jest pragnienie, które jest lgnięciem do czegoś, unikaniem czegoś lub braniem rzeczy osobiście. 

 

5 przeszkód

Znajomość tych przeszkód ułatwi Ci nie tylko medytację, ale całe życie. Poczucie “ja”, które jest właścicielem myśli, uczuć, ciała, przedmiotów, opinii, świadomości itd. jest największą przeszkodą i przyczyną cierpienia. To “ja” składa się: lgnięcia, niechęci, niepokoju, ociężałość i brak zainteresowania, zwątpienie. Oczywiście to nie jest pełna lista przeszkód w medytacji, ale tyle naprawdę wystarczy, żeby uwolnić się w znacznym stopniu do cierpienia. 

 

Wszystkie te przeszkody są różnymi formami pragnienia, które manifestują się w ciele i umyśle, jako napięcie. Jest to niezwykle ważne, bo dzięki temu będziesz w stanie bardzo łatwo z nimi pracować, o czym się dowiesz więcej, czytając dalej. 

 

  1. Lgnięcie, pożądanie

Pożądanie, które kieruję Cię w jakimś kierunku i powoduje napięcie, umysł się zaciska wokół celu. Staje się obsesyjny. Jest różnica pomiędzy chcę podążać w danym kierunku (j. pali (chanda – zdrowe pragnienie), a pożądaniem (tanha). Pożądanie powoduje uczucie braku, rozłączenia, nie czujesz się dobrze tu, gdzie jesteś. Chcę jest zdrową intencją kroczenia w określoną stronę, nie powoduje napięcia, obsesji, nawet jak tam nie dotrzesz do swojego celu, to i tak będziesz zadowolony. Pożądanie ma wiele twarzy: lgnięcie, chciwość, żądza, chwytanie, zazdrość, porównywanie się itd. 

 

  1. Niechęć, awersja

Awersja to porządnie w druga stronę 


Poprzedni wpis
Uważność w medytacji
Następny wpis
Wgląd i Jhana
×